Постійне посилання: https://www.rvnews.rv.ua/post/view/1528369910-eksperti--sivitas--prodovzhuyut-monitoriti-miscevi-radi
Часткові демократичні перетворення в Україні, які відбуваються в Україні після Революції Гідності, стали можливими завдяки тому, що громадськість проадвокатувала ряд інноваційних законодавчих змін, які зобов’язують владу ставати більш публічною, прозорішою та відкритішою. Медійне середовище акцентує увагу суспільства в цих питаннях на національному рівні влади, проте вищезазначені реформи мали б також реалізуватися органами місцевого самоврядування. Чи імплементовані такі зміни місцевими радами Рівненщини, хоча б на рівні нормативно-правових актів, з’ясовували експерти Коаліції «Прозорі Ради».
Довідково: Коаліцією «Прозорі ради» розроблена універсальна методологія, яка включає в себе дослідження місцевих рад за 16 критеріями, які дозволяють з’ясувати, чи закріплені норми, які забезпечують можливість громадського контролю та участі громадян в прийнятті рішень у Регламенті, Статуті, чи іншому нормативно-правовому акті органу місцевого самоврядування. Центр суспільних дій «Сівітас» здійснює моніторинг за цими 16 критеріями чотирьох органів місцевого самоврядування Рівненщини: Рівненської обласної ради, Рівненської, Дубенської та Здолбунівської міських рад.
Дієвий механізм запобігання та врегулювання конфлікту інтересів у раді
Норми про конфлікт інтересів у раді закріплені у ЗУ «Про запобігання корупції» та ЗУ «Про органи місцевого самоврядування». При цьому, згідно з ч.7 ст. 28 ЗУ «Про запобігання корупції», підзаконні нормативно-правові акти, що визначають діяльність ради, мають передбачати порядок та шляхи врегулювання конфлікту інтересів. Зазвичай, на виконання вищевказаного положення у Регламенті ради вказують про необхідність самостійного публічного оголошення про конфлікт інтересів перед голосуванням за конкретне рішення. Стосується таке правило міського голови, голови обласної ради, його заступників секретаря та депутатів. Також, ч. 2 ст. 59/1 Закону України «Про місцеве самоврядування» зобов’язує органи місцевого самоврядування визначити постійну депутатську комісію (як правило ці функції здійснює «регламентна» комісія), яка надаватиме консультації та роз’яснення щодо запобігання та врегулювання конфлікту інтересів, поводження з майном, що може бути неправомірною вигодою та подарунками.
Аналогічні норми наявні у регламентах та положеннях про постійні депутатські комісії Рівненської обласної ради та Здолбунівської міської рад. Ці органи місцевого самоврядування виконали усі формально необхідні вимоги до імплементації антикорупційного законодавства у цій частині. Рівненська міська рада, натомість, не змогла визначити постійну комісію до повноважень якої належить контроль за виконанням цієї норми, а Дубенській міській раді відсутній сам порядок запобігання та подолання конфлікту інтересів. Голова ГО «Центр суспільних дій «Сівітас» Володимир Зиль стверджує, що Рівненська обласна та міська ради стали об’єктами моніторингу з цього питання ще минулого року, за результатами аналізу були спрямовані відповідні рекомендації від Коаліції «Прозорі ради». В результаті нормативно-правові акти Рівненської обласної ради тепер повністю відповідають законодавчим вимогам щодо конфлікту інтересів, а Рівненська міська рада врегулювала процедуру, але також повинна додати відповідні функції одній з постійних комісій.
Оприлюднення проектів рішень ради
ЗУ «Про доступ до публічної інформації» визначає оприлюднення органами місцевого самоврядування не пізніш як за 20 робочих днів до дати їх розгляду проектів нормативно-правових актів, рішень органів місцевого самоврядування, розроблені відповідними розпорядниками, з метою прийняття.
Не виконання цієї законодавчої вимоги, як правило, стає підставою для визнання протиправними та скасування відповідних рішень рад. Нещодавно такий прецедент відбувся в результаті судового розгляду Рівненським окружним адміністративним судом позову депутата Рівнеради Романа Стасюка до міськради щодо рішення №7 від 7 лютого 2018 року «Про зміни до бюджету Рівного на 2018 рік».
У Дубенській міській раді ця норма імплементована до окремого «Порядку оприлюднення нормативно-правових актів, актів індивідуальної дії та іншої публічної інформації Дубенської міської ради та її виконавчих органів», який діє ще з 2013 року та був прийнятий ще депутатським корпусом минулого скликання. Рівненська, Здолбунівська міські та Рівненська обласна ради включили відповідну норму до регламентів.
Оприлюднення проектів рішень виконавчим комітетом ради
Законодавчі норми щодо оприлюднення проектів рішень у термін 20 робочих днів поширюються не тільки на ради, а й на утворені ними виконавчі комітет. Згідно законодавства виконавчі органи не утворюються при обласних та районних радах.
У цьому випадку в Рівному, Здолбунові та Дубні виконавчі комітети користуються регламентами, де вказана обов’язкова вимога оприлюднення проектів рішень у визначений Законом термін.
Варто зазначити, що окрім аналізу нормативно-правових актів щодо цих питань також членами коаліції «Прозорі ради» буде здійснення моніторинг їх виконання органами місцевого самоврядування на практиці.
Довідково: Матеріал підготовлений в рамках Антикорупційної ініціативи ЄС в Україні (EU Anti-Corruption Initiative) - найбільшої програми підтримки України з боку ЄС в сфері боротьби з корупцією. Програма фінансується ЄС та спів-фінансується і впроваджується Данською агенцією з міжнародного розвитку (DANIDA).
Прес-служба ГО «Центр суспільних дій «Сівітас»
рівне
новини рівного
новини рівненщини
рівненські новини
«Сівітас»
Коаліція «Прозорі Ради»
Вибрано елементів :
Перетягніть файли сюди, щоб завантажити
або
Максимальний розмір файлу : 50 Мб
Вибрані елементи